Jens Erik køber ny bil via Messenger

Myndighedernes anbefaling om at blive hjemme afholdt ikke Jens Erik Kruse Jensen fra Tjørring i Midtjylland fra at købe ny bil. Efter et videomøde via Messenger på mobiltelefonen, hvor bilrådgiveren fra Toyota havde vist bilen frem og gennemgået finansieringen, slog den pensionerede midtjyde til og bestilte en fabriksny Toyota AYGO til levering i maj.

Det kan være særligt udfordrende at skulle købe ny bil i disse dage under corona-krisen, når anbefalingen fra myndighederne er, at man holder sig hjemme for at undgå at sprede smitte. Men for 71-årige Jens Erik Kruse Jensen fra Tjørring i Midtjylland skal der mere end en corona-krise til at stoppe ham fra at købe ny bil.

I tirsdags bestilte han således en fabriksny Toyota AYGO hos forhandleren STS Biler i Herning helt uden at have sat sine fødder fysisk i forretningen.

”Jeg har længe været på udkig efter en ny bil og skrev en besked til forhandleren om mandagen. Men jeg var nervøs for at blive smittet med coronavirussen, hvis jeg ikke blev hjemme. Så da bilrådgiveren hos Toyota sagde, at vi da bare kunne tage et videomøde, tænkte jeg hvorfor ikke,” fortæller Jens Erik Kruse Jensen.

Stor fysisk afstand

For bilrådgiver Stefan Flydtkjær fra STS Biler i Herning var videomødet i tirsdags også noget helt nyt, men tanken om den digitale kontaktmetode med stor fysisk afstand til kunden havde længe rumsteret som en mulighed. Med indtoget af coronavirussen var det oplagt at få prøvet af.

”Det er faktisk ikke så meget anderledes end at sidde med kunden fysisk ved siden af. Hvis man kan streame fitnessøvelser derhjemme over nettet i stedet for at tage i fitnesscenter i disse tider og lave legeaftaler for børnene online, hvorfor så ikke også sælge biler,” siger Stefan Flydtkjær.

Som sagt så gjort. I hjemmet i Tjørring kunne Jens Erik Kruse Jensen og hans hustru i tirsdags sidde trygt for sig selv helt efter myndighedernes anbefaling skærmet for coronavirus, mens bilrådgiveren viste den nøjagtige bilmodel, de var interesseret i, frem gennem kameraet på sin mobiltelefon. Efter en grundig snak om bilen og dens omfattende udstyr blev de også enige om en pris og fik samtidig finansieringen gennem Toyota Finans på plads. Alt sammen foregik online, mens de kunne se hinanden på skærmen på deres respektive mobiltelefoner.

”Det var behageligt at kunne sidde i ro og mag derhjemme. Bilrådgiveren var meget flink at tale med, og jeg synes, det var en ligeså god måde, som hvis vi havde været henne hos forhandleren. Hvis det havde været en brugt bil, ville jeg nok gerne have prøvet den, men nu det var en ny bil, gjorde det ikke noget,” forklarer Jens Erik Kruse Jensen.

Kunne godt gøre det igen

Han regner med at skulle have sin nye bil i mange år og håber naturligvis ikke, at det danske samfund kommer til at opleve en ligeså voldsom pandemi igen. Men hvis det skulle ske, og der stod ny bil på ønskelisten igen, ville han ikke tøve med at købe den online uden fysisk kontakt i forretningen.

”Jeg kunne godt finde på at gøre det igen, og jeg kan godt anbefale andre at prøve det, for jeg har haft en rigtig god oplevelse. Jeg håber dog, at virussen snart forsvinder – i hvert fald inden maj, hvor min nye bil står klar,” smiler Jens Erik Kruse Jensen.

Toyota-forhandleren STS Biler var en af de første til at tilbyde videomøder for private kunder. I dag tilbyder alle Toyota-forhandlere videomøder, hvor man kan få vist den bilmodel frem, som man er interesseret i. Hos STS Biler forventer man også at benytte den digitale salgsmetode i tiden efter corona-krisen.

”Når man har en speciel periode som nu, tænker man ofte lidt mere ud af boksen for at holde gang i forretningen. Men jeg er sikker på, at videomøder med kunderne er noget, vi også vil fortsætte med efter krisen,” fastslår Stefan Flydtkjær.

Er du interesseret i at høre mere?