
Toyota bygger ny fabrik dedikeret til genbrug og genanvendelse
Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 4. juni 2025
Flere og flere af de materialer, som Toyota benytter i produktionen af biler, skal genbruges eller genanvendes i fremtiden. Derfor skruer den japanske mobilitetskoncern op for sin cirkulære økonomi og bygger nu en helt ny fabrik i England, hvis eneste formål er at maksimere genbrug og genanvendelse af materialer fra gamle biler i nye biler.
En gammel Corolla får nyt liv som reservedele, mens et slidt batteri genfødes som råmateriale i en fuldt elektrisk C-HR+. Sådan lyder et fremtidigt scenarie hos Toyota, der med udgangspunkt i en cirkulær tankegang vil bidrage til en mere bæredygtig bilindustri, hvor jordens ressourcer udnyttes bedre, og mindre går til spilde.
Når en bil efter mange år har kørt sine sidste kilometer og skal skrottes, skal endnu flere af de mange forskellige materialer nemlig have nyt liv i andre nye biler, lyder målsætningen fra verdens største mobilitetskoncern.
"Verden er under forandring, forbruget stiger, vi bliver flere mennesker, og klimaet er under voldsomt pres. Derfor er det bydende nødvendigt, at vi gør tingene anderledes og tænker alle processer igennem for at reducere klimabelastningen mest muligt, når vi producerer nye biler. Det skal et øget fokus på cirkulær økonomi bidrage til," siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
CO2-neutral i Europa i 2040
Toyotas helt store målsætning er, at koncernen senest i 2050 er CO2-neutral over hele verden i hele værdikæden. Men allerede ti år tidligere i 2040 er målet for Toyota at være CO2-neutral i Europa. Det sker ikke kun ved at sende biler ud på vejene med teknologier, der ikke udleder CO2. Hele bilens livscyklus skal være CO2-neutral inkl. fabrikkerne, hvor bilerne bliver produceret.
Som led i målsætningen om at blive CO2-neutral har Toyota igangsat første fase af byggeriet af en helt ny cirkulær fabrik i Burnaston i England. Her vil omkring 10.000 biler, der har nået enden af deres levetid, årligt blive omdannet til alt fra reservedele til råmaterialer.
"Vi forventer som udgangspunkt at genanvende omkring 10.000 køretøjer om året på vores nye cirkulære fabrik i England, hvilket vil give nyt liv til 120.000 dele, genvinde 300 tons plast og 8.200 tons stål," forklarer Anders Tystrup.
Lettere at skille biler ad
Toyotas forskellige udviklingsafdelinger rundt omkring i verden - herunder også i Europa - designer i dag bilerne på en måde, så det i fremtiden bliver endnu lettere at skille dem ad ved skrotning og genbruge og genanvende materialer. Efter en grundig valideringsproces vil de genanvendte reservedele blive introduceret på ny gennem forhandlere og distributører. De øvrige råmaterialer som fx kobber, aluminium, stål og plast vil blive genbrugt i produktionen af nye køretøjer.
"Vi kan allerede i dag genanvende op til 97 procent af vores biler. Og i takt med at kravene til brug af genanvendte materialer i produktionen af nye biler stiger, stiger værdien af ressourcerne også," påpeger Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
I 2031 vil der i EU være krav om, at 25 procent af plastikken i biler skal kunne genanvendes, og at over seks procent af hele den fabriksnye bil skal være produceret med genanvendeligt plastik.
"Det lyder måske ikke af meget, men hvis vi overfører det til samme antal biler, vi hos Toyota producerer i år, så er det nok til at dække hele det indhegnede areal ved Københavns Lufthavn fuldstændig med plastikflager, som var det sne. Så det er rigtig meget genanvendeligt plastik bare for Toyota," bemærker Anders Tystrup.
Første cirkulære skridt
For Toyota er genbrugs- og genanvendelsesfabrikken i Burnaston derfor kun det første skridt mod en mere cirkulær forretning.
"Vi planlægger at udrulle lignende tiltag som vores cirkulære fabrikskoncept over hele Europa. Og vi stopper ikke ved vores egne fabrikker. Vi ønsker at samarbejde med andre virksomheder, der deler vores passion for cirkularitet og engagement i bæredygtighed," siger Anders Tystrup.
Den cirkulære fabrik i England bliver den første af sin slags hos Toyota og markerer begyndelsen på et stort europæisk tiltag, hvor skrottede biler ikke længere er slutningen, men starten på noget nyt.
