Den danske bildesigner, Stephan Rasmussen (th.), er ophavsmand til Toyota FT-Se sportsvognen. Her står han sammen med GR-designer Hideaki Iida og Ian Cartabiano (tv.), chef for avanceret design på Toyotas amerikanske designcenter, CALTY.

Dansk designer bag ny elektrisk Toyota sportsvogn

Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 6. december 2023

Toyota har for første gang netop vist den helt nye, fuldt elektriske konceptbil - sportsvognen Toyota FT-Se - frem i Europa. Det skete ved koncernens årlige europæiske event for journalister, Kenshiki Forum, i Bruxelles i Belgien. Her blev det samtidig afsløret, at ophavsmanden bag det dragende design er dansker og vokset op i Midtjylland.

Da Stephan Rasmussen som barn sad på drengeværelset i hjemmet i Vammen i Midtjylland og tegnede futuristiske sportsvogne, havde de færreste nok troet, at samme lille dreng en dag skulle stå som bildesigner hos verdens største mobilitetskoncern, Toyota, og være ophavsmand til designet af det globale mærkes første fuldt elektriske sportsvogn. Men for den i dag 37-årige Stephan Rasmussen er det lige nøjagtigt det, han nu kan skrive på cv'et.

Toyota har netop vist den helt nye, fuldt elektriske konceptbil - sportsvognen Toyota FT-Se - frem for første gang i Europa. En sportsvogn, som den midtjyske bildesigner altså har lagt grundstenene til på sin arbejdsplads gennem 12 år i Toyotas europæiske designafdeling, ED2, i Nice i Sydfrankrig.

"Vi startede med et helt blankt papir, og så kom vi på den idé, at vi ville lave en hurtig, kompakt og eksotisk sportsvogn, som helt almindelige mennesker stadig kunne drømme om. Så vi startede med at få proportioner og formsprog på plads," fortæller Stephan Rasmussen, der samlet har arbejdet i omkring tre år på projektet.

Eksotisk og tilgængelig
FT-Se, der står for Future Toyota Sport Electric, er en kompakt sag og måler 438 cm i længden, 122 cm i højden og 190 cm i bredden. Den danske bildesigner beskriver den lave, brede sportsvogn som eksotisk og tilgængelig.

"Den ser ikke for ekstrem ud, men samtidig ser den alligevel dyrere ud, end den måske vil blive," siger Stephan Rasmussen og løfter sløret for, at noget af det mest udfordrende i projektet var at skabe en form for identitet for Toyotas relativt unge GR-brand, hvor performance-biler som GR Yaris, GR86 og GR Supra foreløbig er de eneste familiemedlemmer.

FT-Se præges af flere GR-logoer både udvendigt og indvendigt. Det normale Toyota-logo er erstattet af GR-logoer på fronten og bagenden, mens tydelige GR-logoer på hver side og i navkapslerne på alle fire hjulfælge ikke efterlader nogen tvivl om bilens udviklingsmæssige ophav.

"GR-brandet har ikke en lang historie, som vi kunne bygge videre på. Så vi skulle tænke meget over, hvordan vi kunne bygge videre på GR-brandet med den nye sportsvogn, lave noget meget emotionelt og samtidig sikre, at man stadig kan se, at det er en Toyota," forklarer Stephan Rasmussen.

Emotionelt udtryk
Det har gjort designprocessen på den elektriske sportsvogn ekstra spændende for den danske bildesigner, at der er tale om en performance model, som Toyotas motorsportsafdeling også har været inde over. For udover at en sportslig bil helst skal have et stærkt emotionelt udtryk, skal der også tages hensyn til flere forskellige performance-detaljer. Samtidig er det Toyotas første GR-brandede elbil.

"Helt personligt har det været mere spændende for mig, at det er en elektrisk bil. Det giver nogle nye udfordringer og muligheder, som jeg ikke har arbejdet med tidligere," påpeger bildesigneren.

Det er ikke første gang, at Stephan Rasmussen har været involveret i designet af en spændende bil. Han havde således også en finger med i designet på første generation af crossoveren, Toyota C-HR, der blev introduceret i Danmark i 2017, og som afløses af en helt ny generation i starten af det nye år. Arbejdet med udviklingen af sportsvognen FT-Se har dog været meget anderledes, da Stephan Rasmussen her har udviklet formsproget helt fra grunden og slået de absolut første streger.

"Man kan ikke sammenligne de to projekter. Projektet med sportsvognen er ikke et rationelt projekt. Alt har været drevet af passion. Det har på den måde været meget federe som designer. Samtidig har jeg også meget mere erfaring i dag, hvilket har gjort, at jeg har kunnet tage nogle større beslutninger i processen," siger Stephan Rasmussen, der er glad for resultatet.

Nogle af bildesigner Stephan Rasmussens første skitser af FT-Se.

Involverende køreoplevelse
Toyota har sat sig for at skabe en bil, der vokser med føreren gennem kontinuerlige softwareopdateringer. Den fuldt elektriske sportvognskonceptbil viser også næste generations cockpit med intuitive kontrolmuligheder, som skal være med til at bidrage til en mere involverende køreoplevelse.

Et særligt udformet racerrat, digitale skærme til højre og venstre for rattet samt et lavt placeret instrumentpanel sikrer samtidig ekstra godt udsyn for føreren. Samtidig fungerer nydesignede bløde områder ved benene som knæbeskyttere og beskytter mod stor G-påvirkning under kørslen.

FT-Se er designet til at rumme næste generations batterier med lav højde og høj energitæthed. Den nye teknologi er et vigtigt aspekt for at kunne rykke grænserne for performance elbilens ydeevne. Kombinerer man det med brugen af mindre og lettere komponenter til motor, transmission og klimaanlæg, vil det give nye muligheder for at forbedre de traditionelle sportsvognsdyder som stabilitet i sving, responsive styreegenskaber og sikker bremsning.

Det er endnu ikke besluttet, om konceptet Toyota FT-Se ender med en endelig produktionsklar udgave, der skal sælges hos Toyota-forhandlere over hele verden - herunder også i Danmark. Men danske Stephan Rasmussen krydser både fingre og tæer for, at "hans" sportsvogn en dag bliver en realitet.

"Jeg håber virkelig, at den kommer i produktion og vil køre på vejene. Det vil være helt specielt at se den på rigtige veje blandt andre biler," lyder det fra Stephan Rasmussen.