![](/media/8348/green-quote-instagram-story-1900-800px-1900-600px.jpg)
Hvad er WLTP? - En ny testmetode til måling af brændstofforbrug og udledning
Fra NEDC til WLTP: Hvad blev ændret?
Teknologiske fremskridt og ændringer i kørselsforhold betyder, at den næsten 40 år gamle NEDC-testmetode skulle erstattes med nyere smart teknologi. Dette blev gjort for at sikre mere præcise beregninger og sammenligninger, er den nye WLTP-testmetode baseret på mere realistiske testbetingelser, så laboratorietest i højere grad afspejler den faktiske brændstoføkonomi og udledning ved kørsel i virkelighedens verden. Oftest genkender man ved den gamle testmetode, at man lige skulle regne med en fejlrate i beregningen på +/- 5-10 l/km, med den nye WLTP målingsmetode kan man stort set regne med en præcis udregning med kun +/- 2-5 l/km.
Hvordan bliver WLTP-testen udført?
![](/media/8351/average-speed_tcm-25-1138220-1.jpg)
Testcyklus
Dynamiske test giver et bedre billede af virkelig kørsel
![](/media/8353/cycle-time_tcm-25-1138345.jpg)
Cyklusperiode
Testen varer 30 minutter - en forøgelse på 10 minutter
![](/media/8352/cycle-distance_tcm-25-1138346.jpg)
Cyklusdistance
Distancen er 23,25 km lang - mere end dobbelt så meget som den gamle
![](/media/8349/driving-phases_tcm-25-1138349.jpg)
Kørefaser
Mere dynamiske faser: 52 % bykørsel og 48 % landevejs- og motorvejskørsel
![](/media/8355/max-speed_tcm-25-1138351.jpg)
Gennemsnits- og tophastighed
Gennemsnitshastigheden er 46,5 km/t. (en forøgelse på 12,5 km/t.), mens tophastigheden er øget til 131 km/t.
![](/media/8350/equipment_tcm-25-1138353.jpg)
Udstyrsvalg
Supplerende udstyrsvalg (der påvirker forbrug og CO2-udledning) indgår i beregningen
![](/media/8351/average-speed_tcm-25-1138220-1.jpg)
Gearskift
Gearskift foretages med varierende intervaller i stedet for faste
![](/media/8354/temperature_tcm-25-1138362.jpg)
Testtemperaturer
Målinger foretages nu ved 23° (og CO2-værdier korrigeres til 14°) i modsætning til 20-30°.