Scroll ned til: Genveje | Galleri | ElmotorRækkeviddeSikkerhed |

Toyota bZ4X - 100% elektrisk crossover SUV.

Toyota bZ4X er den første model i Toyotas nye elektriske subbrand, bZ -"Beyond Zero". 

 

Hvornår sker hvad?

Oktober 2021
Verdenspremiere

December 2021
Fremvisning i Europa

Februar 2022
Priser offentliggøres

Midten af 2022
Introduktion i Danmark

Hvad er Toyotas  bz-serie?

Toyota bZ er et 100% elektrisk sub-brand, som skal være Toyotas internationale navn indenfor elbils markedet. bZ er en forkortelse af "Beyond Zero" (ud over nul på dansk), som forklarer, at Toyota, ud over sine mål om ingen CO2 i hele bilens livscyklus, vil gå skridtet videre ved at realisere nye fordele for personer og samfundet som helhed.

Fokus på behov & mobilitet

Ud over målet om nul-emissioner, vil den nye bZ-serie fokusere på at forbedre din livskvalitet og oplevelser. Ved hjælp af den nye og let tilpasselige elbils-platform,  som er udviklet med fokus på de menneskelige behov, vil bZ forsøge at forbedre den måde du bevæger dig på. Derudover vil der ved hjælp af forbindelses muligheder, blive forsøgt at forbedre den måde du interagere med verdenen omkring dig. 

1/1

De fire fokusværdier ved Toyota bZ

Dig & miljøet

Du bidrager positivt til miljøet, da den regenerative og vedvarende energi, som fx solenergi, i Toyota bZ-seriens modeller reducerer udledningen af emissioner.

Dig & din bil

Takket været en dedikeret elbils-platform, avanceret teknologisk udstyr og de intelligente tilslutningsmuligheder får du en sikker og sjov køreoplevelse som giver ro i sindet.

Dig & andre

Både du og dine passagerer oplever en afslappende køretur i de rummelige og lydløse kabiner. Her får du nye måder at skabe oplevelser sammen med andre på.

Dig & omverden

Du er med til at skabe et mere sikkert samfund og gøre verden til et bedre sted at være for alle. Toyota bZ tilbyder mobilitet uden emissioner; men med smarte løsninger.

Info om Toyota bZ4X

Elektrificering

Mange års erfaring med elektrificering. 

i 1997 begyndte Toyota sin rejse med elektrificering, under udviklingen af Toyota Prius. Hvilket resulterede i den første serieproducerede elektriske hybridbil. Det er netop denne mangeårige erfaring der skaber grundlaget for bZ4X,  med målet om en klasseledende elbil, udfærdiget i Toyotas høje kvalitet og pålidelighed. 

Forhjulstræk og firehjulstræk.

Med den nye Toyota bZ4X, vil det være muligt med både forhjuls- og firehjulstræk. Den forhjulstrukne udgave, byder på en 150 kW elmotor, der yder 204 hestekræfter med et drejningsmoment på 265 Nm. Accelerationshastigheden vil ligge på 0-100 km/t på 8,4 sekunder, og tophastigheden vil være elektronisk begrænset til 160 km/t.

Den firehjulstrukne udgave vil byde på to separate 80 kW elmotorer på for- og bagakslen, med en samlet systemydelse på 218 hestekræfter og  drejningsmoment på 336 Nm. Hvilket giver en acceleration fra 0-100 km/t på 7,7 sekunder. Disse tal er dog foreløbige, da bilen fortsat venter på den endelige typegodkendelse. 

1/1
Rækkevidde på over 450 km

Rækkevidden er et vigtigt parameter for elbilskunder, og det 71,4 kWh store lithium-ion batteri giver en forventet rækkevidde på over 450 km ifølge WLTP-målemetoden. Den præcise rækkevidde offentliggøres, så snart bilen er endelig typegodkendt.

Det vandkølede batteri i bZ4X kan ved hjælp af en 150 kW lynoplader oplades fra 0 til 80 procent på blot 30 minutter, hvis man ikke lige har tid til at benytte sig af den indbyggede, tre-fasede, 11 kW oplader.

Den primære opladning foregår naturligvis med ladestik, men det er også muligt at vælge bZ4X med et indbygget solcelletag, der bidrager til opladningen af bilen både under kørslen, og når den holder parkeret. Toyota oplyser, at solcelletaget samlet set kan give op til 1.800 km ekstra kørsel på ren el om året.

Rattet skiller sig ud

Den nye bZ4X bliver den første Toyota, der tilbyder et særligt udformet rat, der mest af alt minder om roret i et fly. Rattet byder på et såkaldt ”steer-by-wire”-system. Det er en teknologi, der giver føreren bedre kontrol over bilen, og som fjerner forstyrrelser i rattet fra fx ujævnheder i vejen eller i forbindelse med nedbremsning, da rattet ikke er mekanisk forbundet med hjulene. Rattets udformning bidrager desuden til, at føreren ikke behøver at løfte hænderne fra rattet for at dreje, og gør køreoplevelsen endnu sjovere. Det vil dog først være muligt at tilvælge rattet på et senere tidspunkt.

Øget sikkerhed

Sikkerheden bliver øget en ekstra tand med introduktionen af tredje generation af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense. Her tilfører Toyota både nye og forbedrede aktive sikkerhedssystemer og førerassistentsystemer til den i forvejen omfattende sikkerhedspakke, der er standard i størstedelen af Toyotas modeller.

I bZ4X vil bl.a. området, som millimeterbølgeradaren og kameraet i forruden dækker, blive udvidet. Derudover bliver ydeevnen af hver funktion i sikkerhedspakken forbedret, mens også nye funktioner som fx registrering af modkørende biler, der drejer ind foran, eller fuldt stop i tilfælde af en nødsituation finder vej til den nye generation af Toyotas sikkerhedspakke, som er standard i alle udgaver af bZ4X.

Opdateres løbende

I takt med at mere information om bZ4X frigives, vil vi opdatere denne side. Der tages forbehold for trykfejl.