Der er priser på den nye Toyota GR Yaris 

Salget er begyndt på den vanvittige GTI-dræber, Toyota GR Yaris

Caroline Laisbo, 08-01-2021

Det er ikke ofte at en ny bilmodel er blevet rost så meget som den nye GR Yaris fra Toyota. Biljournalister over hele verden har været fuldstændigt oppe og køre over den nye GR-model. Baggrunden for denne kæmpe ros, er bilens firehjulstræk, køreegenskaber og hvor sjov den er at køre. Og nu er det din tur til at få fingrene i bilen. 

Prisen på en GR Yaris starter fra 499.990 kr.

Ros i lange baner 

 "Kompromisløs og vanvittig sjov," skriver Bil Magasinet, mens Jyllands-Posten beskriver GR Yaris som helt sin egen og bruger vendinger som "sjov og effektiv på samme tid" og "det er svært ikke at blive begejstret". Bilbasen udråber GR Yaris til noget af det sjoveste, de nogensinde har kørt. Med så store roser er der altså for alvor lagt op til en kompromisløs bil, der både mestrer den rå banekørsel til perfektion og samtidig også kan fungere som en komfortabel hverdagsbil.

 

Sportslige præstationer og firehjulstræk 

Toyota GR Yaris skal danne grundlag for Toyotas verdensmesterskabs-vindende rallyteam nye rallybil. Bilen er bygget i samarbejdet med TOYOTA GAZOO RACING, rallyteamet og Tommy Mäkinen Racing, og der er ikke gået på kompromis med de sportslige præstationer. Den nye GR Yaris kommer med en nye kombination af platforme hvor man har den nye GA-B platform til minibiler som  forreste halvdel og den nye GA-C platform til mellemklassebiler på den bagerste halvdel. Kombinationen af de to platforme danner rammerne for de sportslige præstationer og de fantastiske køreegenskaber. 

GR Yaris kommer også med det nyudviklede ekstra sportsligt firehjulstræk GR-FOUR. Firehjulstrækket skal i teorien kunne fordele kræfterne mellem for- og bagakslen fra 100% træk på forhjul og 0% træk på baghjul, til 0% træk på forhjul og til hele 100% træk på baghjulene. Dog kan der vælges mellem tre forudindstillinger i praksis - 60/40 som standard, 30/70 som sportsindstilling og 50/50 i baneindstilling. Energien kommer fra den nye 3-cylindrede turbomotor med 261 hestekræfter og et drejningsmoment på 360 Nm - som rykker den nye GR Yaris fra 0 - 100 km/t på under 5,5 sekunder! Læs mere om GR Yaris her.

Sådan skiller den sig ud fra den almindelige Yaris

Udover at GR Yaris skiller sig ud på punkter såsom motor og firehjulstræk, så er den nye GR Yaris meget anderledes fra den almindelige Yaris. Det er kun forlygter, baglygter, sidespejler og tagantenner som GR Yaris har tilfælles med den almindelige Yaris.  GR Yaris vil kun kunne fås i en tre-dørs udgave med rammeløse døre. Udover det har den en 91 mm lavere taglinje, fronten har et mere aggressivt udseende, samt hækspoiler og de brede skærmkasser til de store 18'' alufælge, giver bilen et mere maskulint udtryk.

Udstyrsvarianter

Den nye GR Yaris kommer i tre forskellige udstyrsvarianter, standardudgaven Sport til 499.990 kr, Convenience til 545.990 kr og bane-udgaven, Circut, til 575.990 kr. Du kan se fuld udstyrsliste på alle udgaverne her

Udstyrslisten til standardudgaven er omfattende og byder udover 18” alufælge, fuld LED-lyspakke, adaptiv fartpilot, seneste udgave af sikkerhedspakken Toyota Safety Sense, 8” touch skærm med Apple CarPlay og Android Auto samt bakkamera også på en perlerække af dedikeret GR udstyr. Her kan bl.a. nævnes GR-FOUR firehjulstrækket, GR kølergrill, GR sportslæderrat, GR aluminiumspedaler, GR sportssæder i Alcantara-stof samt GR sportsundervogn. Standardudgaven koster 499.990 kr.

Vælger man en såkaldt Convenience-pakke, får man bl.a. overvågning af de blinde vinkler, head up display i farver i forruden, parkeringssensorer for og bag samt et luksuriøst JBL lydanlæg med 8 højttalere. GR Yaris Convenience koster 545.990 kr.

Circuit-udgaven er desuden monteret med 18” letvægts alufælge med Michelin Pilot Sports 4s dæk, har fået et forstærket motorunderskjold, banetunet undervogn og styretøj og ekstra kraftige, rødlakerede GR bremsekalibre. GR Yaris Circuit koster 575.990 kr.

Læs mere på Toyota.dk 

1/1

Der tages forbehold for trykfejl, tastefejl og løbende ændringer i artiklen.